Lindas 3 bästa löptips

Home/lopteknik/Lindas 3 bästa löptips

Lindas 3 bästa löptips

Jag ser verkligen fram emot att få guida och peppa er inför det fantastiska arrangemanget, 6 sjöar runt. Jag tänkte att jag kickar igång detta med mina 3 bästa löpartips. Du kommer fram till loppet få fler löpartips och även några förslag på träningspass.

1. Realistiskt mål

Sätt upp ett realistiskt mål med loppet. Som du säkert redan har koll på kan du välja bland fyra sträckor, 5, 10, 21 samt 42 km. Välj en sträcka som du känner dig bekväm med och känner att du tränat inför. En vanlig orsak till skador är att vi springer längre än vi är vana vid – så välj en sträcka utifrån din nuvarande träningsmängd för att minska risken för skada.

Ett vanligt mål är att ha ett tidsmål men jag brukar också rekommendera att ha ett mål som inte är direkt kopplat till placering eller tid, som till exempel ett tekniskt mål. Detta leder oss in på nästa löptips…

2. Stegfrekvens på 180 steg/min

Överbelastningsskador är vanligt förekommande bland löpare. Dessa skador kan många gånger förhindras genom en god löpteknik. En vanlig orsak till att skador uppstår är att vi tar för ”långa” och ”långsamma” löpsteg, vilket gör att vi får en lång kontakttid med foten i marken. Detta gör att våra muskler och leder belastas över en längre tid än vad de egentligen behöver och nöts på onödigt mycket.

Något som kan hjälpa till att justera detta är att hålla en stegfrekvens på minst 180 steg/min. Det har i studier visats att en ökad stegfrekvens dels kan minska risken för skada men också vara direkt prestationshöjande. Har du ingen klocka som kan hjälpa dig att hålla frekvens finns de appar som kan hjälpa dig att hålla takt. Sök på metronom (på iphone finns en app som heter ”metronoms m10″). Ställ in metronomen på 180 steg/min och prova dig fram. Ett mål med loppet skulle därmed kunna vara att klara hålla 180 steg/min under hela varvet.

3. Delad glädje, dubbel glädje

Mitt sista tips är att dela den här upplevelsen med någon. Jag lever lite efter ordspråket, ”delad glädje, dubbel glädje”. Alla sträckor som det går att välja på är i fantastisk natur och du kommer att gå i mål i Fjällnora där ni kan fylla på med energi och ta ett dopp i sjön och svalka er efter loppet. Förutom att dela upplevelsen med någon du tycker om så är det också värdefullt att ha någon som kan stötta och motivera om det blir tungt under vissa partier. Ta med löparvännen, kollegan eller familjen och upplev dagen och den fina naturen tillsammans. Ni vill inte missa detta!